«Любовь Отца распинающая, любовь Сына распинаемая, любовь Духа, торжествующая силою крестною»: святитель Филарет и отец Сергий Булгаков

Авторы:
Хондзинский Павел Владимирович
Аннотация (РУС):
Судя по текстам о. Сергия Булгакова, его знакомство с наследием свт. Филарета Московского было поздним и фрагментарным. Однако его серьезное внимание по меньшей мере привлекли известные слова святителя: «Любовь Отца распинающая, любовь Сына распинаемая, любовь Духа, торжествующая силою крестною». В этой максиме Булгаков ищет опору для своей кенотической концепции. Вопрос о легитимности такого подхода понуждает более подробно исследовать взгляды обоих авторов, чтобы выяснить возможные точки пересечения и отталкивания. Итоги проведенного сравнительного анализа показывают, что, хотя обоих авторов можно считать склонными к христианскому платонизму, для святителя Филарета была более важна библейская парадигма, а для о. Сергия - философская, вследствие чего у первого исходным пунктом становится слово, а у второго - логическое суждение. При этом пересечение двух систем дает импульсы, способные обогатить современную богословскую мысль.
Ключевые слова (РУС):
: русское богословие, свт. Филарет, о. С. Булгаков, кенотическая триадология, кенотическая христология, платонизм
Название (EN):
“Th e crucifying love of the Father, the crucifi ed love of the Son, the love of the Holy Spirit, celebrated in the power of the Cross”: St. Philaret and Fr. Sergius Bulgakov
Аннотация (EN):
From the texts of Fr. Sergius Bulgakov, his acquaintance with the legacy of St. Philaret of Moscow was rather late and fragmentary. However, his attention was at least caught by the famous words of the Saint: “The crucifying love of the Father, the crucified love of the Son, the love of the Holy Spirit, celebrated in the power of the Cross”. Bulgakov searches for a support for his kenotic conception in this maxim. The question of legitimacy of this approach compels to study the views of these authors more thoroughly, in order to figure out the potential intersection and repulsion points. The results of the comparative analysis show that, although both of these authors could be considered as inclined to Platonism, the primary paradigms for St. Philaret and Fr. Sergius were - biblical and philosophical respectively. Hence, the starting point for the former author is the word, and for the latter - a logical proposition. At that, the intersection of the two systems gives impulses, which can enrich the contemporary theological thought.
Ключевые слова (EN):
Russian theology, St. Philaret, Fr. Sergius Bulgakov, kenotic Triadology, kenotic Christology, Platonism
Скачать файл: PDF